Veem House for Performance was het afgelopen jaar dicht. Er kwam toch wat subsidie: te weinig om een heel jaar open te gaan, genoeg voor honderd dagen. Aanstaande vrijdag is de housewarming. ‘We willen in die korte tijd wél kwaliteit leveren.’

Rajko Disseldorp
AMSTERDAM

In augustus 2016 krijgt Veem House for Performance van het Amsterdamse Fonds voor de Kunst een positief advies: 180.000 euro subsidie per jaar. Voor dat bedrag lukt het volgens artistiek leider Anne Breure (28) niet om een jaar lang geopend te zijn. “De basis was te smal voor onze organisatie en dat zou ten koste gaan van de kwaliteit,” vertelt Breure. “De kwaliteit gaat vooral over de gelaagdheid van het huis en niet over het garanderen van ‘goede’ voorstellingen. Er moet ook ruimte zijn dat kunst faalt, schuurt en ongemakkelijk is.”

En dus bedacht het Veem House for Performance het tamelijk revolutionaire plan om dezelfde subsidie te ontvangen, maar dan slechts de laatste honderd dagen van het jaar open te zijn en dan wel kwaliteit te kunnen garanderen. Aanstaande vrijdag is het zover.

Best een slim idee.
“Ja, maar het is ook een probleem. We zijn er namelijk 265 dagen per jaar niet. Als je alle dagen in het jaar opengaat, moet je het onder de juiste voorwaarden doen. Waar wij op inzetten is dat we die honderd dagen in al onze gelaagdheid open zijn. Van politieke discussies tot boekpresentaties en van diners tot voorstellingen en open repetities. Voor iedereen is zo’n huis essentieel.”

“Vrijdag openen we de honderd dagen en dan is er een housewarming. Daar is veel animo voor. We merken: dat huisgevoel is er lang niet geweest. Er is een enorme honger naar dat we er weer zijn en dat is positief om te merken.”

Is het niet zo’n uniek idee dat u hebt gedacht: we blijven altijd maar honderd dagen open?
“Ik denk dat we dusdanig worden gemist dat dit geen einddoel is. We streven ernaar weer alle dagen van het jaar open en geheel in werking te zijn.”

Wat zijn de hoogtepunten uit het programma de komende honderd dagen?
“Er gaan vijf jonge kunstenaars bij ons aan de slag om echt nieuw werk te maken. Ogutu Muraya is een van hen. Hij komt uit Kenia en is afgestudeerd aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Ogutu maakt werk over langeafstandhardloopwedstrijden in Oost-Afrika sinds 1960. De opkomst van atletische krachten in langeafstandslopen liep namelijk samen met het ontstaan van de onafhankelijkheidsbewegingen. Een heel interessant en politiek thema.”

“Verder komt de Franse filosoof en socioloog Bruno Latour in november een lezing geven over de mens en het klimaat en wat de verhouding tussen deze twee is. Ik hoorde dat mensen zeiden dat hij gemakkelijk de Lutherse Kerk zou kunnen vullen. Hij is een heel grote filosoof.”

Is het lastig om zulke grote namen te programmeren?
“Ik hoor soms verhalen dat het lastig is, maar ik heb hem gewoon een mail gestuurd en uitgelegd waar we mee bezig zijn. Hij was enthousiast. Ik heb altijd geloofd dat wanneer je vertrekt vanuit de inhoud, je elkaar daarin vindt.”

Hoe ziet de housewarming eruit?
“Ik zie het Veem echt als een huis waarin op verschillende unieke manieren kunstenaars werken, waarbij het publiek altijd welkom is. Er zullen voorproefjes zijn en bijdragen van kunstenaars die de komende honderd dagen aan het werk gaan.”

“Daarnaast zijn er diners met mensen uit de buurt die koken. In verschillende ruimtes zijn activiteiten. Je kunt meehelpen aan het bouwen van een tafel en er vindt een gesprek plaats over feminisme. Er zullen verder yogamatjes liggen en er is feest met een sterke line-up van dj’s.”

“Er wordt ook geproost: er is zeker een champagnemoment. Wat ik zeg: het publiek en de kunstenaars hebben ons gemist. Ik kan niet wachten.”